هشدار سطح نارنجی مدیریت بحران استانداری در خصوص وضعیت جوی

علی کرم پور مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان هشدار سطح نارنجی هواشناسی حاوی توصیف شرایط جوی مورد انتظار، مناطق متاثر از سامانه جوی و مخاطرات احتمالی را همراه با توصیه ها و دستورالعمل های لازم جهت پیشگیری و کاهش حوادث و خسارات احتمالی خطاب به فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی استان به شرح ذیل ابلاغ کرد:

هشدارهواشناسی سطح نارنجی۳ – آنــــی- بسیار مهم
سلام علیکم
احتراماً پیرو هشدارهای سطح نارنجی ۳۳۶۵۶ / ۴۴ / ۴۴ – ۰۸ / ۱۱ / ۱۴۰۱و ۳۳۵۷۷ / ۴۴ / ۴۴ – ۰۸ / ۱۱ / ۱۴۰۱ این اداره کل ، به پیوست تصویر مکاتبه شماره ۲۲۷۱۵۴ مورخ ۰۸ / ۱۱ / ۱۴۰۱ سازمان مدیریت بحران کشور( هشدارهواشناسی سطح نارنجی شماره ۹۶ سازمان هواشناسی کشور ) در خصوص :
توصیف سامانه : تقویت فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع : دوشنبه ۱۰/ ۱۱/ ۱۴۰۱ زمان پایان : سه شنبه ۱۱/ ۱۱/ ۱۴۰۱

نوع مخاطره: بارش باران گاهی همراه با رعد وبرق ، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف

منطقه اثر: شمال خوزستان
اثر مخاطره : جاری شدن روان آب ، سیلابی شدن مسیل ها ، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها ، آبگرفتگی معابر ، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر ، اختلال در فعالیت های عمرانی ، صاعقه ، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی
ارسال می گردد . خواهشمند است دستور فرمائید به فوریت نسبت به انجام موارد ذیل اقـدام لازم بعمل آورند وگزارش اقـدامات را به این اداره کل ارسـال نمایـند .
۱- ابلاغ توسط فرمانداری ها به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و سایر دستگاههای مرتبط شهرستان جهت اتخاذ کلیه تمهیدات لازم ، اقدامات پیشگیرانه و انجام اقدامات موردنیاز با توجه به هشدارهای مذکور

۲- برقراری کشیک شبانه روزی و تداوم آماده باش واحدهای تابعه سطح استان و شهرستان ها
۳- حضور فرمانداران و مدیران عضو ستادهای استان و شهرستان و سایر دستگاههای مرتبط و مورد نیاز درحوزه محل مدیریت و عدم ترک محل فعالیت طی مدت مذکور بدون هماهنگی و اخذ موافقت استاندار محترم
۴- بازدید و بررسی فوری مناطق درمعرض خطروقوع حوادث غیر مترقبه شهرستان بویژه مناطق روستایی و عشایری و اتخاذ تدابیر لازم جهت حفظ ایمنی ساکنین و پیشگیری از وقوع هرنوع حادثه احتمالی با هماهنگی فرمانداری ها
۵- ابلاغ به اداره های برق جهت بازدید و بررسی مستمر ایستگاه ها و شبکه های برق رسانی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از سقوط پایه ها و شبکه های برقرسانی و خطوط توزیع و فوق توزیع برق و اتخاذ تمهیدات لازم به منظور پایداری شبکه برق رسانی بویژه در مراکز حساس درمانی ، خدماتی و عملیاتی و مدیریت نمودن مصرف انرژی
۶- ابلاغ به اداره های آبفا و امور آب جهت بازدید و بررسی مستمر تأسیسات آبرسانی و منابع آبی ، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از آبگرفتگی و حوادث احتمالی و آماده بکار نمودن تجهیزات دفع فاضلاب و مولدهای برق اضطراری و سایر تجهیزات اضطراری جهت استفاده بموقع در صورت نیاز ، لایروبی کانال ها و آب روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پایداری شبکه آبرسانی و مدیریت نمودن مصرف انرژی
۷- ابلاغ به اداره های جهادکشاورزی و مراکز تعاون روستایی جهت اتخاذ کلیه تدابیر لازم و ارائه توصیه‌های مورد نیاز به کشاورزان ، دامداران و بهره برداران بخشهای مختلف جهت پیشگیری از تلفات یا وارد آمدن خسارت به کشت‌های زراعی و باغی ، دام و طیور و آبزیان ، گلخانه ها ، تأسیسات ، ماشین آلات کشاورزی ، محصولات برداشت شده و آماده برداشت و سایر بخش های کشاورزی
۸- تشکیل ستاد مدیریت بحران توسط شهرداری ها ، تداوم آماده باش نیروها ، آماده بکار نمودن تجهیزات دفع آبهای سطحی و پاکسازی آب روها و کانال های عبور آب داخل شهری و سایر اقدامات لازم جهت پیشگیری از آبگرفتگی و اتخاذ تدابیر لازم درخصوص درختان و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ تدابیر لازم و ایمن سازی پروژه های عمرانی درحال اجرا و محکم نمودن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی
۹- ابلاغ به واحدهای تابعه سطح استان و بخشداری ها و دهیاری ها جهت حفظ آمادگی کامل و اتخاذ کلیه تدابیر لازم جهت پیشگیری از آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب ، پاکسازی کانالها و آب روها و ایمن سازی و اتخاذ تدابیر لازم درخصوص پروژه های عمرانی درحال اجرا ، محکم نمودن سازه های موقت و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از وارد آمدن خسارات به تاسیسات و واحدهای اداری مربوطه ، مدیریت نمودن مصرف انرژی و پیش بینی و ذخیره سازی سوخت بویژه در مناطق صعب العبور و کوهستانی
۱۰- تداوم آماده باش شعب هلال احمر سطح استان ، حضور در محلهای مورد نیاز و در معرض خطر وقوع حوادث و اتخاذ تدابیر لازم جهت فراهم ساختن امکانات مورد نیاز به منظور امدادرسانی بموقع درصورت لزوم وآماده بکار نمودن بالگرد جهت امدادرسانی فوری در مواقع مورد نیاز
۱۱- جابجایی ساکنین مناطق تحت تأثیر و آسیب پذیر در مقابل حوادث احتمالی و اسکان آنها در مکان های امن تا رفع شرایط اضطراری با همکاری دستگاههای مرتبط و با هماهنگی فرمانداری ها
۱۲- اتخاذ تمهیدات لازم توسط دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و اورژانس ۱۱۵ و تداوم آماده باش مراکز درمانی و استقرار مراکز امدادی و درمانی سیار در محل های پرتردد در مواقع مورد نیاز
۱۳- ارائه توصیه های ایمنی به رانندگان با توجه به پیش بینی اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر ، بارش برف و اختلال در ناوگان حمل و نقل مانند احتیاط کامل هنگام رانندگی ، رعایت فاصله طولی مناسب با خودروهای دیگر ، توجه مستمر به علائم رانندگی ، همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام سفر ، عدم تردد در مناطق دچار آبگرفتگی و در معرض وقوع سیلاب و لغزندگی و در شرایط نامساعد جوی توقف در نقاط امن تا رفع شرایط اضطراری و سایر توصیه های مورد نیاز توسط عوامل پلیس راه ، پلیس راهور ، راهداری و حمل و نقل جاده ای ، هلال احمر ، صدا و سیما و سایر دستگاههای مرتبط
۱۴- مسدود نمودن جاده های حادثه خیز (درصورت ضرورت) توسط دستگاههای مرتبط و نیروهای انتظامی شهرستان با هماهنگی فرمانداری ها طبق ضوابط
۱۵- اطلاع رسانی نکات و توصیه های ایمنی مانند : پرهیز از انجام سفرهای غیر ضروری و عدم تردد ، توقف ، اسکان ، برپایی کمپ و چادر و چرا یا تعلیف دام در حاشیه و مجاورت رودخانه ها ، مسیل ها ، کوه ها ، دره ها ، سیل بندها ، کانال ها ، جنگل ها و مناطق با احتمال طغیان رودخانه ها و مسیل ها و جاری شدن سیلاب و برخورد صاعقه ، وزش باد شدید و سقوط اجسام و درختان، ریزش کوه و وقوع سایر حوادث احتمالی و خودداری از انجام فعالیت کوهنوردی و پارک نمودن خودروها در محل های مسقف و ایمن و همکاری مستمر با نیروهای امدادی ، خدماتی ، انتظامی و پلیس راهور به هرطریق ممکن(مانند صدا و سیما ، رسانه‌های محلی ، مراکز خدمات جهادکشاورزی و امور عشایر ، دهیاری ها و… ) به عموم بـویژه بیماران ، کودکان ، سالمندان ، مسافرین ، عشایر ، روستائیان ، دامداران ،کشاورزان ، رانندگان و ساکنین و شاغلین مناطق درمعرض خطر وقوع حوادث
۱۶- جلوگیری از تردد ، توقف و اسکان و برپایی کمپ و چادر ، کوهنوردی یا هرنوع فعالیت شهروندان در حاشیه رودخانه ها ، مسیل ها ، کوه ها ، دره ها ، سیل بندها ، کانال ها ، جنگل ها ، مناطق با احتمال طغیان رودخانه ها و مسیل ها و جاری شدن سیلاب ، برخورد صاعقه ، وزش باد شدید و سایر مناطق با احتمال وقوع حوادث احتمالی توسط دستگاههای مرتبط و نیروهای نظامی و انتظامی با هماهنگی فرمانداری ها طبق ضوابط
۱۷- اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم توسط شرکتهای مخابراتی و ارتباطی جهت پایداری شبکه های ارتباطی و مخابراتی و آماده بکار نمودن مولدهای برق اضطراری و سایر تجهیزات اضطراری جهت استفاده در مواقع مورد نیاز
۱۸- ابلاغ به ادارات راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت اتخاذ تدابیر لازم بمنظور عبور سریع رواناب و سیلاب از ابنیه فنی و جاده ها و کالورت ها و پاکسازی دهانه پل ها و اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص مسیرهای ارتباطی و جاده های در معرض خطر و استقرار اکیپ های راهداری بویژه در گردنه های برف گیر و مناطق کوهستانی جهت انجام اقدامات لازم و بموقع از جمله برف روبی و بازگشایی سریع مسیرهای مسدود شده
۱۹- ابلاغ به امور عشایر جهت اتخاذ تدابیرلازم از جمله ذخیره سازی سوخت و مواد غذایی مورد نیاز بویژه در مناطق صعب العبور و کوهستانی و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز به منظور حفظ ایمنی عشایر و پیشگیری از وارد آمدن خسارات به لوازم ، دام و طیور و سایر وسایل آنها بخصوص در مناطق ذکر شده و جمع آوری وسایل و تجهیزات آنها از حاشیه رودخانه ها و ارائه توصیه های ایمنی لازم به آنها مانند عدم صعود و جابجایی در ارتفاعات و سایر مناطق پرخطر بویژه محل های با خطر جاری شدن سیلاب ، برخورد صاعقه ، طغیان رودخانه ها و مسیل ها و ریزش کوه و سایر مناطق در معرض خطر و عدم چرا و تعلیف دام در مناطق مذکور
۲۰- ابلاغ جهت نصب علائم هشداردهنده و توصیه های ایمنی در مناطق پرخطر درون و برون شهری
۲۱- پیش بینی و ذخیره سازی سوخت و اقلام امدادی و مورد نیاز توسط دستگاههای مرتبط بویژه در مناطق صعب العبور و کوهستانی
۲۲- اتخاذ تمهیدات لازم توسط میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی از جمله اعمال محدودیت یا ممنوعیت جهت استفاده از تفرجگاه ها و مناطق گردشگری در محلهای در معرض خطر وقوع حوادث غیر مترقبه بویژه مناطق ذکر شده
۲۳- اتخاذ تدابیر لازم جهت پرواز بالگرد و هواپیماهای سبک طبق ضوابط
۲۴- اتخاذ تدابیر لازم توسط شرکت گاز جهت پایداری شبکه گازرسانی و مدیریت نمودن مصرف انرژی
۲۵- ارتباط مستمر با اداره کل مدیریت بحران استان و اعلام فوری آخرین وضعیت و هرنوع حادثه بوقوع پیوسته شهرستان
۲۶- اتخاذ سایر تدابیر مورد نیاز جهت پیشگیری یا کاهـش آثـارحوادث احتـمالی با توجه به حادثه خیزی مناطق مختلف استان

609